5 tips: Afvallen zonder dieet
  • Delen
  • Delen

Kan je afvallen zonder dieet?

Ja, je kan heel goed afvallen zonder dieet. Kort door de bocht gaat het minder snel maar met de juiste aanpak is het wel blijvend. Dit in tegenstelling tot een dieet wat snel maar heel vaak tijdelijk werkt. In dit blog deel ik zoveel mogelijk onafhankelijke informatie en wetenschappelijk bewijs.

Wat is jouw situatie?

Als actieve ondernemende vrouw heb je waarschijnlijk een druk en soms zelfs hectisch leven. Je gezin, je baan, het huishouden, sociale contacten etc. etc.
Goed en gezond eten schiet er dan nog wel eens bij in en het snoepen en snaaien is een terugkerende uitdaging šŸ¤·ā€ā™€ļø.

Ik houd zelf ontzettend van lekker eten. Al heel mijn leven.
Hoe vaak ik als kind al met pijn in mijn buik zat omdat ik te veel gegeten had is echt ontelbaar. Ieder weekend, feestdagen, vakanties en uitjes daar hoort lekker eten en drinken bij. En nog steeds vind ik dat eten genieten is. Alleen heb ik het bij mijzelf al jaren onder controle.

Ook toen ik 4 dagen voor een baas werkte, een man met een eigen zaak die regelmatig in het buitenland zat, een (te vroeg) pas geboren tweeling had en mijn ouders tegelijkertijd ongeneselijk ziek werden, bleef ik slank.

Hoe bleef ik slank?

Door de gouden combinatie toe te passen van voeding, body en mindset.

Natuurlijk was het niet altijd makkelijk want stress, verdriet, blijdschap, het gevoel hebben er alleen voor te staan en chronisch tijdgebrek sturen je maar al te graag naar makkelijk en ongezond eten, weinig bewegen en piekeren.

Onderzoeken tonen aan dat diƫten op de lange termijn niet werkt. Het is een quick-fix om net voor de vakantie een paar kilo af te vallen en er daarna weer even veel of meer voor terug te krijgen.

Afvallen is niet alleen minder eten.
In deze video geeft psycholoog Najla (tijdschrift Psychologie) vijf wetenschappelijk bewezen tips.

Hoe krijg ik met afvallen een platte buik?

Als je afvalt, gaat dit geleidelijk over je hele lichaam. Je krijgt dus geleidelijk minder buikvet. Ook de bovenbenen zullen dunner worden. Plaatselijk vet te verbranden is in tegenstelling tot wat soms wordt beweerd niet mogelijk. Als je afvalt verlies je ook spiermassa. Om je buik en benen strakker te krijgen zijn wat buik- en been spieroefeningen een optie šŸ‹ļø . En nee je hoeft hiervoor niet per se naar de sportschool. Een simpel yoga-matje is voldoende.

Naast een strakkere buik = minder buikvet, is ook het risico op ernstige chronische ziekten kleiner.

Vorm van je lichaam

De vorm van je lichaam is afhankelijk van allerlei factoren zoals je afkomst en je leeftijd. Sommige mensen hebben een smallere taille dan anderen. Als je een gezond gewicht hebt en je buikomtrek prima is, hoef je niet af te vallen voor je gezondheid. Ook al is je buik niet even strak als die van een fotomodel. Niet iedereen is helemaal afgetraind en dat hoeft ook niet. Wanneer je meer afvalt dan gezond is, loop je kans op een tekort aam essentiƫle voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen, eiwitten en essentiƫle vetzuren.

Wat is een gezonde BMI waarde?

Met een BMI tussen de 18,5 en 25 plus een normale buikomtrek zit je goed.

Hoe kun je zelf je BMI berekenen?

Deel je gewicht in kiloā€™s door het kwadraat van je lichaamslengte in meters.
Als je bijvoorbeeld 65 kilo weegt en je bent 1,70 meter lang, dan bereken je je BMI als volgt: 65 kilo / (1,70 x 1,70 meter) = 22,5.

Wat is een gezonde buikomtrek?

Vet rond de buik is nadelig voor je gezondheid. Bij een vrouw is een middelomtrek van max. 80cm gezond.

Hoe meet je de middelomtrek?

    • Ga rechtop staan. Meet op je blote huid tussen je onderste rib (A) en de bovenkant van je bekken (B).
    • Houd het meetlint niet te strak, adem uit en lees je middelomtrek af. Heb je geen meetlint? Voer dan dezelfde stappen uit met een touwtje en leg het naast een rolmaat of meetlat.

*) Bron: Voedingscentrum

Kan ik afvallen met populaire diƫten?

*) bron: voedingscentrum
Bekende afvaldiĆ«ten (energie beperkte diĆ«ten) doen vaak wat ze beloven: in korte tijd verlies je kiloā€™s. Op lange termijn zorgen ze echter vaak voor teleurstelling en frustratie. Zulke diĆ«ten zijn, elk om verschillende redenen, lastig vol te houden. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst. Bovendien helpen ze je niet om een gezond voedingspatroon aan te leren.

De belangrijkste bezwaren tegen bekende, caloriearme diƫten:

  • Ze zijn te streng
  • Ze zijn te eenzijdig
  • Ze zijn te onpraktisch
  • Ze zijn opgebouwd uit onnodige regels
  • Vaak zijn ze daarom moeilijk vol te houden en ongezond.

Wat is het effect van een Streng dieet?

Strenge diƫten zorgen voor veel gewichtsverlies in korte tijd. In eerste instantie verlies je dan vooral vocht. Wij adviseren niet meer dan 1 kilo gewichtsverlies per week. Anders bestaat het risico dat ernaast vetmassa ook overmatig veel spiermassa wordt afgebroken. Een streng dieet is lastig vol te houden, omdat je weinig calorieƫn binnenkrijgt en daardoor honger hebt of je slap kunt voelen.

Waarom geen Koolhydraatarm dieet?

Bij koolhydraatarme dieten worden ook veel goede gezonde koolhydraten geskipt. We noemen ze daarom ook wel eenzijdige dieten. Gezonde koolhydraten uit volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten zijn juist heel belangrijk. Je loopt de kans op tekorten van bepaalde voedingsstoffen als je deze gezonde producten laat staan.

Dieet zonder koolhydraten is ongezond

Sommige diĆ«ten schrijven voor dat jeĀ  koolhydraten helemaal moet mijden om snel af te vallen. Maar koolhydraten zorgen juist voor de broodnodige energie. Bovendien zitten ze in heel veel producten. Dus wil je echt geen koolhydraten eten zal je vaakĀ  speciale, duurdere alternatieven moet kopen.

Het moeten en niet mogen bij dieten

Naast dat inmiddels duidelijk is dat een dieet op langere termijn nauwelijks effect heeft zie je ook dieten waarschuwen voor ā€˜gevaarlijke stoffenā€™ in eten. Deze stoffen mag je dan niet eten, zonder dat daar voldoende wetenschappelijk bewijs voor is.

Kortom terug naar de basis. Helaas zijn de verleidingen groot en werkt onze mind niet mee. Afvallen en volhouden is niet eenvoudig en daarom organiseer ik een:

Gratis Challenge:

Van 24 t/m 28 mei as de Minder Snoepen en Snaaien Challenge (zeer goed beoordeeld door eerdere deelnemers!).

Hier deel ik al mijn kennis zodat jij richting een blijvend gezonder gewicht gaat.

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven.

Challenge Minder Snoepen en Snaaien
  • Delen
  • Delen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *