Calorieën tellen

door 17 september 2021Blog0 Reacties

Calorieën tellen

Calorieën tellen zinvol? Feit of fabel?

Natuurlijk kan calorieën tellen helpen bij het afvallen. Als je wilt afvallen is het belangrijk om minder energie binnen te krijgen dan je verbruikt. Als je calorieën telt weet je beter wat je binnenkrijgt.

Maar hoe tel je een boterham met Nutella? Smeer je dik of dun met roomboter, zonder boter of met halvarine?
Weeg je iedere aardappel, groente en vlees voordat het op je bord ligt? Gebruik je ook nog jus…

Ook geeft alleen calorieën tellen je geen informatie over hoe gezond je eet. Een gezond voedingspatroon is belangrijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Dus als je gaat tellen, wat tel je dan en hoe tel je?
En misschien nog wel belangrijker wat heeft het je tot noch toe opgeleverd?

Calorie-tellen

Calorieën tellen en gezonde voeding

Alleen calorieën tellen geeft je onvoldoende informatie over hoe gezond je eet.
Juist door het aanleren van een gezond voedingspatroon is de kans groter dat je je streefgewicht behaalt en behoudt.
Zo leveren bijvoorbeeld 1 appel, 1 volkoren boterham met halvarine en 30+ kaas en een glas halfvolle melk ongeveer evenveel calorieën (totaal 310 calorieën) als 1 gevulde koek en een 1 longdrinkglas frisdrank (totaal 297 calorieën).

Het eerste voorbeeld bestaat alleen uit Schijf van Vijf-producten.
De tweede optie bevat ongezondere keuzes, toch leveren beide opties ongeveer evenveel calorieën. Maar de gezonde optie levert wel 5 keer meer vezels dan de ongezonde optie. Vezelrijk eten verzadigt beter waardoor je minder snel weer trek krijgt.

Kortom calorieën tellen is niet de heilige graag.
Breng eerst je eetpatroon in balans. Zorg voor gezonde voeding en houd je snack en snaaigedrag in de hand.

In mijn training Succesvol in Balans leer ik je hoe je een gezonde eetbalans bereikt en je snoep en snaaigedrag in de hand houdt.
Je blijft en kan weer volop genieten van lekker eten, bereikt en behoudt een gezonder gewicht en je hoeft geen calorieën te tellen.

Natuurlijk is het wel zo dat als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je lichaam nodig heeft je in gewicht (bron) en BMI zal toenemen (bron).

In de laatste 50 jaar, mede door de opkomst van fastfood is de gemiddelde BMI gestegen met 3 punten (bron). Iedere extra inname van 100 calorieën per dag, staat in verband met een gemiddelde toename van 0,62 BMI (bron). 

Is de oplossing tellen en minder calorieën om af te vallen?

Helaas zo simpel is het niet.

Vaak geven voedingscoaches of zelfs diëtistes het advies minder calorieën te eten. Maar dit is te kort door de bocht.

Calorieën kun je namelijk misleiden. Er obsessief over worden, leidt geregeld tot mislukte afslankpogingen.

Nog even de 5 zaken op een rij:

  1. Calorieën tellen versus een gezond eetpatroon
  2. Calorieën verschillen onderling
  3. Caloriearme producten geen oplossing
  4. Calorieën versus vezels
  5. Slanke mensen tellen hun calorieën niet

1)     Calorieën tellen versus een gezond eetpatroon

1800 Calorieën per dag kun je verkrijgen voor een gezond ontbijt, lunch, tussendoortjes en diner of door 1,5 pizza met veel kaas naar binnen te werken.
Je lijft vraagt om gezonde voeding. Geen fastfood of calorien bommen.

2)    Calorieën verschillen onderling

Vanuit mijn biochemie achtergrond is de ene calorie onder de microscoop hetzelfde als de andere calorie.
Eén calorie is namelijk de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water 1 graad Celsius te verwarmen.

Je houdt echter geen rekening met het effect van de voedingseigenschappen en hoe een calorie door het lichaam wordt omgezet in energie (bron).

Zo kun je calorieën nuttigen via de drie macronutriënten, waarvan de ene meer calorieën bevat dan de ander:

Lees ook mijn blog over koolhydraten want hier is ook vaak veel onduidelijkheid.

3)  Caloriearme producten geen oplossing

Caloriearme drankjes zoals Cola-light zijn wat mij betreft de beste marketingtruc van de voedstelindustrie.

Ook kunstmatige zoetstoffen (zoals aspartaam) maken nog steeds een stofje aan in de hersenen dat vergelijkbaar is met echte suiker. Kortom de suikerbehoefte blijft en het lichaam blijft vagen om suikerrijke producten.

Veel beter is om stap voor stap te wennen aan meer water of thee te drinken. Op een gegeven moment vergeet je gewoon frisdrank in huis te halen.

4)  Calorieën versus vezels

Noten bevatten nogal veel calorieën maar staan wel in de schijf van vijf en zijn super gezond.

Uit onderzoek blijkt dat een voedingspatroon met noten  geen gewichtstoename geef ten opzichte van een voedingspatroon zonder noten (bron).
Sterker nog, consumptie van noten op lange termijn is geassocieerd met minder gewichtstoename en een lagere kans op overgewicht (bron).
Kortom (ongebrande) noten zijn een prima snack. Maar let op: houd het maximaal bij één handje per dag (30 gram). Lees ook meer in mijn blog over vezelrijk eten.

Zo komt uit een onderzoek naar voren dat als je 170 kcal aan amandelen eet je daarvan slechts 129 kcal opneemt (bron). De andere 41 kcal (24% van het totaal) worden niet gebruikt en verlaat het lichaam via ontlasting.

5)  slanke mensen tellen hun calorieën niet

Misschien is dit nog wel het belangrijkste argument. Slanke mensen tellen namelijk bijna nooit hun calorieën.

Ze gaan relaxt met eten om en hebben vaak een juiste balans.
Juist door het tellen blijf je in de dieet circel.

Tips & alternatieven voor calorieen tellen

  • Het gerenommeerde medische tijdschrift Journal of the American Medical Association publiceerde op 16 januari 2018 dat het aantal calorieën dat je eet weinig te maken heeft met je succes bij het afvallen.
    Waar écht de focus op moet liggen is namelijk de kwaliteit van dagelijkse calorie-inname. De onderzoekers adviseren sterk het consumeren van bewerkte voeding en toegevoegde suikers te beperken en meer groenten en andere natuurlijke voeding op het menu te zetten.
  • Probeer voor de 80/20 regel te gaan (80% gezond en 20% minder gezond) en zoek daar een prettige balans in. Niets meer mogen (chocolade, wijn etc.) maakt het succesvol afvallen lastiger. Vandaar de 80/20 regel.
  • Ga werken aan je mindset. Dit heeft namelijk 100% effect op wat je eet en hoe je er in staat. Een negatieve mindset werkt je tegen. Een positieve mindset werkt voor je. Als je hiermee aan de slag gaat schrik je vaak van je negatieve gedachtes. Dit kan ik uit eigen ervaring en vanuit de praktijk met je delen. Dit is niet eng maar juist enorm helpend als je dat weet.
  • Herstel de connectie met je lichaam. Dit is altijd de allerbeste graadmeter voor wat je echt nodig hebt. Drang om te eten is compleet iets anders dan de behoefte van je lichaam.
  • Zie afvallen niet als het hebben van levenslang maar als onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Het hoort erbij in het leven, net als ademen.
  • Mocht je toch even willen tellen? Helemaal prima. Zie het als een tijdelijk hulpmiddel, voor hooguit een dagje om even je eetpatroon ‘glad’ te zetten en laat het vervolgens weer helemaal los.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This