Intuïtief eten richting een gezonder gewicht

door 16 juni 2021Blog0 Reacties

Mindful eten - Relaxed Gezond

Wat is intuïtief eten?

Intuïtief Eten is een anti-dieet benadering. Het leert je met behulp van een aantal principes hoe je in contact kunt komen met je eigen innerlijke signalen zoals honger, verzadiging en voldoening.
Zo neem je voor altijd afscheid van het diëten.
In Amerika is het al jaren megapopulair, veel diëtisten hebben zich erin gespecialiseerd en de methode heeft al velen geholpen om meer waardering voor hun lichaam te hebben en meer te genieten van eten.

Afvallen met een intuïtief eten coach

Het klinkt zo eenvoudig maar doe het maar.
Een mindful of intuïtief eten coach inschakelen is zeker verstandig.

Mijn training is gericht op het ontwikkelen van een fijne en relaxte relatie met eten.
Vaak is de relatie met eten verstoord door het (jarenlang) volgen van allerlei diëten. Je hoofd tolt van de dieetregels ‘Wat mag ik wel, wat mag ik niet’.
Onrust voorkomt dat je relaxt en met een fijn onbezorgd gevoel kan genieten eten.

Pas als de eetrelatie met jezelf weer hersteld is, is duurzaam afvallen het gevolg. Je pakt dus echt de oorzaak aan en begint niet zoals bij een dieet met het gevolg (gewicht).

Een goede coach gespecialiseerd in het herstellen van die eetrelatie is essentieel.
Want helaas is ons (oer)brein niet zo makkelijk te veranderen. Dat maakt het lastig en daarom vallen we zo snel terug in ons oude patroon.  Alleen met een nieuwe gewoonte gaat er ook echt iets veranderen.

Intuïtief eten is eigenlijk het anti-dieet boek.

Een boek zonder recepten, zonder week-menu’s. Zonder weegschaal of calorieën tellen .

Maar met de volledige vrijheid om te eten wat bij jou past. Ja echt, geen restricties en toch kan je hiermee duurzaam afvallen.

Verwacht van mij en van Intuïtief eten geen gladde marketing slogans als ‘probeer nu om snel af te vallen’ of ‘ zo raak jij je corona kilo’s snel kwijt’.

Intuïtief eten is geen quick-fix (tijdelijke dieet) oplossing. Wel een blijvende oplossing. Je valt dus niet alleen duurzaam af maar kan ook weer gewoon genieten van eten zonder die ellendige schuldgevoelens.

Het idee achter intuïtief eten

Je luistert naar je honger- en verzadigingsgevoel om te weten wanneer en hoeveel je eet. Je legt jezelf geen beperkingen op, maar je laat je lichaam jou vertellen wat het nodig heeft op het vlak van voedingsstoffen. Op die manier zouden we voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen én een gezond gewicht kunnen bereiken.

En wat als je eens zin hebt in frietjes of een stuk chocolade?
Dat moet kunnen volgens deze visie. De boodschap is dan ook dat je je hier absoluut niet slecht over moet voelen en dat je moet kunnen genieten van elk type eten: gezond of ongezond.

Intuïtief eten wordt dan ook gezien als tegenreactie tegen de dieetcultuur die wél vaak (vergaande) beperkingen oplegt.

Leuk dit ideaal plaatje hoor ik je denken maar dat is lichtjaren weg van hoe ik eet.”

Hoe word je een relaxte eter?

De basis is eenvoudig maar toch het is raadzaam om je te laten coachen om succesvol te worden. En dat komt zeker ook door onze maatschappij.

Aan de ene kant zorgt de voedingsindustrie voor gelikte reclames met vaak ongezonde snacks of kant-en-klaar maaltijden en aan de andere kant zien we op de socials alleen maar de mooiste figuren en ideaal plaatjes. Het maakt ons onzeker en de keuze voor een snel dieet ligt op de loer.

Je leefstijl aanpassen kost simpelweg tijd. Daarom wil je het ook het liefst gelijk goed doen. Een coach is daarom uiterst waardevol en de beste investering in jezelf en je toekomst.

Vijf eettips:

1. Luister naar je lichaam


Negeer de signalen die je lijf jou geeft niet. Verbijt je honger niet, maar stop ook met eten, als je je voldaan voelt.

2. Maak elk eetmoment bijzonder


Eet niet al wandelend of rechtstaand aan de koelkast, maar ga even rustig zitten. En dan liefst niet aan je bureau of een overvolle tafel. Om mindful te eten, is rust in je hoofd belangrijk. En dat lukt maar moeilijk in een rommelige omgeving.

Een beetje entertainment aan tafel kan, maar eet bijvoorbeeld niet terwijl je naar de televisie kijkt. Onderzoek leert ons dat wie afgeleid wordt tijdens het eten, meer eet.

3. Ruik, proef, kauw


Focus tijdens het eten op wat je zintuigen je vertellen. Door eerst aan je eten te ruiken, breng je je smaak en spijsvertering op gang. Proef ook heel bewust uit welk smaakpalet jouw maaltijd bestaat. Eet je bijvoorbeeld een fruitsalade, proef dan de verschillende fruitsoorten: sta stil bij de appel, de kiwi en de banaan. Wees je bewust van de texturen in je gerecht. Kauw ook voldoende: je haalt zo meer plezier uit je voeding én het helpt om een voldaan gevoel te herkennen.

4. Kies voor eten met voedingswaarden


Tover kleur op je bord met groente, fruit, volkoren granen en noten, want mindful eten, dat is ook gezond kiezen. Er zit gewoonweg veel meer smaakvariatie in gezonde gerechten.

5. Rond elk eetmoment bewust af


Het is soms verleidelijk: een volledige zak chips voor je neus, een broodzak die op de eettafel staat. Het zorgt ervoor dat je je sneller overeet. Bepaal daarom van tevoren hoeveel je wil eten of drinken, schep de ingrediënten op of doe ze in een kommetje, en berg de verpakking opnieuw op. Laat je je leiden door je instinct, dan zullen de porties vanzelf de juiste zijn. Niet te groot, maar zeker ook niet te klein.

Wil je nog meer tips?
In de Wonen’s Health geeft yogadocent Chantal Soeters nog 12 vergelijkbare tips.

Afslankpillen en supplementen

Zelf gruw ik van pillen, shakes en afslankmiddelen (check mijn blog over dit onderwerp). Met mijn biochemische achtergrond weet ik wat onze cellen nodig hebben en hoe we juist moeten voorkomen dat we ons lichaam ontregelen door (crash) diëten.

Blijvend afvallen is zeker mogelijk maar er is geen quick-fix. Helaas.
Met een stukje begeleiding/coaching in combinatie met de wil om te veranderen is de kans op succes zelfs groot.

Blijven genieten van lekker eten is een voorwaarde om het vol te houden op lange termijn. Dus ja een stukje taart, een wijntje, een stuk chocolade dat kan en mag. Sterker nog je geniet met mindful of intuitief eten zelfs meer van deze traktaties en voelt je niet schuldig achteraf.

De basisprincipes van Intuïtief Eten

Intuïtief Eten bestaat uit 10 basisprincipes. Deze principes zorgen ervoor dat je weer  een fijne en relaxte relatie met eten ontwikkelt.
Nooit meer op dieet, een stabiel prettig gezond gewicht en weer volop genieten. Hoe lekker is dat?

De 10 principes op een rij:

1 Zet de dieetbril af

Wat hebben je pogingen om af te vallen je toch nu toe gebracht?
Heeft het je rust en zelfverzekerdheid gebracht?
Het heeft niks te maken met jouw wilskracht of dat je een mislukkeling bent. Het probleem is het dieëtsysteem.

Weg met alles wat neigt naar een dieet

Gooi alle dieetboeken, dieet recepten weg en ontvolg alle social media-accounts en guru’s die valse hoop bieden.
Soms kan het lastig zijn om te bepalen of iets een dieet is, maar alles wat je vertelt over wat of hoeveel je moet eten, is een dieet, zelfs als het wordt gepromoot als een ”lifestyle’.

Verzet je dus tegen de dieetcultuur, die gewichtsverlies promoot. Luister niet meer naar de onwaarheden en verzinsels waardoor je je een mislukkeling voelt, elke keer wanneer een nieuw dieet niet werkt en het gewicht er toch weer aankomt. Als je ook maar één sprankje hoop op een nieuw en beter dieet of voedingsschema toelaat, zal het je ervan weerhouden om echt te leren luisteren naar je lijf.

2 Luister en respecteer je hongergevoel

Honger is een normaal biologisch proces. Je lichaam moet weten en erop vertrouwen dat het consequent toegang heeft tot voedsel. Zorg dus dat je voldoende energie en koolhydraten binnenkrijgt. Als je je lichaam niet voldoende voeding geeft, kun je een oerdrift tot overeten triggeren. Dat is heel logisch want je lichaam wil overleven.

Zodra je het moment van extreme honger bereikt, gaan alle goede bedoelingen om beheerst en bewust te eten overboord. Leren om dit eerste biologische signaal te respecteren vormt de basis voor het opnieuw opbouwen van vertrouwen in jezelf en in eten.

3: Stop de strijd en sluit vriendschap met eten

Stop de strijd met eten! Probeer, als je eten labelt als “goed” of “slecht” het grijze gebied op te zoeken, om eten neutraal te maken. Geef jezelf onvoorwaardelijke toestemming om te eten.

Als je tegen jezelf zegt dat je een bepaald product niet kunt of mag eten, kan dit leiden tot sterke gevoelens van beperking die zich ontwikkelen tot oncontroleerbare, onbedwingbare trek en vaak ook eetbuien.

Uiteindelijk toegeven aan ‘verboden’ voedsel zal waarschijnlijk zorgen voor te veel eten of een eetbui  – aangezien je niet weet wanneer je het weer kunt eten. Dit te veel eten veroorzaakt schuldgevoelens, waardoor de cyclus opnieuw begint: beperking -> onbedwingbare trek en te veel eten -> schuldgevoelens.

Misschien herken jij deze situatie wel: je voelt je schuldig en onbeheerst en denkt dat een dieet de oplossing is om het weer op de rit te krijgen en dan begin je weer van voor af aan.

4: Stuur de Eetpolitie weg

Zeg luid ‘nee’ tegen stemmen en gedachten in je hoofd die je vertellen dat je ‘goed’ bezig bent wanneer je zo min mogelijk calorieën eet of juist ‘slecht’ wanneer je een stuk chocoladetaart eet.

De Eetpolitie houdt toezicht op de onredelijke regels die de dieetcultuur je oplegt. Het politiebureau is diep in je eigen geest gevestigd. Uit de megafoon klinken negatieve opmerkingen en beschuldigingen die je een schuldgevoel bezorgen.

Deze regels zitten diep in je brein en duiken dagelijks op om je eetbeslissingen te sturen. Het kan heel moeilijk zijn om eten als een normale, plezierige bezigheid te zien als de eetpolitie de leiding heeft. Het wegsturen van de Eetpolitie is een cruciale stap om weer een Intuïtieve Eter te kunnen worden..

5: Herken voldoening

Door onze dwangmatige neiging ons aan de dieetcultuur te houden zien we vaak een van de meest basale dingen van het bestaan over het hoofd: het genot en de voldoening van eten.

Als je niet voldaan bent, blijf je waarschijnlijk zoeken naar dat ene ding waardoor je je voldaan en tevreden voelt, en het kan moeilijk zijn om je ‘klaar’ te voelen met eten.

Als je eet wat je echt wilt in een omgeving die uitnodigend is, is dat een heel prettig gevoel en dat draagt sterk bij aan je voldaan en tevreden voelen. Je vol voelen is het fysieke gevoel van verzadiging en voldoening is het mentale gevoel van verzadiging.

6: Voel je verzadiging

Om je verzadiging te respecteren moet je erop vertrouwen dat je jezelf het eten geeft waar je zin in hebt. Luister naar de signalen van je lichaam die je vertellen dat je geen honger meer hebt en volg de signalen die aangeven dat je verzadigd bent.

Pauzeer tijdens het eten en vraag jezelf af hoe het eten smaakt en wat je huidige hongerniveau is. Het voelen van verzadiging zal vanzelf komen als je daadwerkelijk gaat eten als je honger hebt.

7: Wees lief voor je jezelf

Wees je er allereerst van bewust dat voedselrestrictie zowel op lichamelijk als geestelijk vlak kan leiden tot verlies van controle, wat kan aanvoelen als emotioneel eten. Emotioneel eten is als je eet om andere redenen dan fysieke honger.

Onderdrukken van gevoelens

Misschien gebruik je eten om onaangename gevoelens en emoties te onderdrukken of te verdoven.

Wellicht eet je uit verveling of is het uitstelgedrag.

Probeer jezelf (evt met behulp van een coach, diëtist of of therapeut) dan andere copingmechanismen aan te leren om je te helpen bij problemen te troosten, gerust te stellen, af te leiden en oplossingen te zoeken. Angst, eenzaamheid, verveling en woede zijn emoties die we allemaal ervaren in ons leven.

Elk gevoel heeft zijn eigen trigger en er is voor elk gevoel ook iets wat het weer kan laten verdwijnen of hanteerbaar maakt.

Eten kan op korte termijn troost bieden, afleiden van de pijn of zelfs verdoven maar lost geen van deze gevoelens op. Om het probleem op te lossen zul je de bron van de emotie moeten aanpakken.

8: Luister naar je lichaam

Zorg dat je fysiek en mentaal voor je lichaam zorgt.
Vriendelijk en medelevend voor je lichaam bent.
En je lichaam waardeert zoals het nu is. Van je lichaam houden is geen voorwaarde om het te respecteren.

Accepteer je genetische blauwdruk. Net zoals een persoon met schoenmaat 40 niet verwacht in maat 38 te passen, is het zinloos (en frustrerend) om een irreële verwachting te hebben over je lichaamsomvang.

Waar het om gaat: respecteer je lichaam, zodat je je beter kunt voelen over jezelf. Kijk of je je focus kunt verleggen van je ‘imperfecties’ en vergelijking met anderen naar alles wat je lichaam voor je doet en waarom je er dankbaar voor bent. Het is oké om hiermee te worstelen.

Heb medeleven en geduld met jezelf – afleren en opnieuw aanleren kost tijd. Het is moeilijk om je dieetbril af te zetten als je onrealistisch en kritisch bent over je lichaamsomvang of figuur. Elk lichaam verdient respect!

9: Bewegen gewoon omdat het lekker is

Veel mensen zien lichaamsbeweging als iets dat ze “moeten doen” of iets om van onze takenlijst af te vinken.

Je weet dat het goed voor je gezondheid, maar uiteindelijk wordt het een opgaaf. Zeker gezien de enorme aandacht op uiterlijk in onze maatschappij wordt lichaamsbeweging iets dat we “moeten” of “zouden moeten” doen, in plaats van iets dat we willen doen.

Dit is ook de reden waarom het voor veel mensen zo moeilijk is om structureel te bewegen.

Word gewoon actief en voel het verschil. Voel je je energiek? Slaap je beter? Verplaats je aandacht naar hoe het voelt om je lichaam te bewegen in plaats van je te richten op hoeveel calorieën je verbrandt met lichaamsbeweging.

Juist als je je concentreert op hoe je je voelt tijdens het sporten, energieker bijvoorbeeld, kan dit het verschil maken tussen uit bed stappen voor een stevige ochtendwandeling of op de snoozeknop drukken.

10: Gezond en lekker willen eten

Maak bewust een keuze voor eten dat goed is voor je gezondheid, eten dat je lekker vindt en je een goed gevoel geeft.

Kies goede voeding uit selfcare in plaats van uit controle en beperking.
In plaats van na te denken over welk voedsel je moet beperken, minderen of stoppen denk je aan welk voedsel je kunt toevoegen om goed voor jezelf te zorgen!

Experimenteer

Experimenteer met voedzame keuzes die je echt lekker vindt en vooral ook hoe (bereidingswijze). Onthoud dat je niet voortdurend perfecte keuzes hoeft te maken om gezond te zijn. Je zult niet plotseling een tekort aan voedingsstoffen ontwikkelen of ongezond worden van een enkel tussendoortje, een enkele maaltijd of een enkele dag eten.

Het gaat erom wat je consequent eet gedurende een langere periode. Vooruitgang, niet perfectie, is wat telt.

Vezels in groente, fruit, peulvrucht en en noten -Relaxed Gezond

Waar komt  intuïtief eten vandaan?

Het is een term die al in 1995 werd bedacht door twee Amerikaanse diëtisten, Evelyn Tribole en Elyse Resch.

Zij raakten enorm gefrustreerd in de begeleiding van patiënten met overgewicht. Want hoeveel begeleiding ze ook gaven bij een dieet, uiteindelijk mislukten vrijwel alle dieetpogingen en werden hun patiënten alleen maar zwaarder én verdrietiger.

Al die diëten en eetregels verstoren namelijk het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging. Als je altijd etiketten leest, als je calorieën of punten telt of op de klok kijkt of je ‘mag’ eten, dan luister je niet meer naar de wijsheid van je lichaam.

Op den duur kan het volgen van een dieet of het naleven van strenge eetregels daardoor leiden tot schade. Je ruststofwisseling raakt verstoord, zodat je steeds sneller ook weer aankomt na een dieet. Of je bent zó bezig met de regels dat je een eetstoornis ontwikkelt. Tribole en Resch gingen op zoek naar een andere aanpak en zij ontwikkelden een andere manier van eten: ‘intuïtief eten’.
Hun bijbehorende boek werd in 1995 een wereldwijde bestseller.

Het idee achter deze manier van eten?

Door alle regeltjes die we meekrijgen over eten, plaatsten we dingen op de ‘verboden om te eten’-lijst. Of probeerden we onze emoties weg te eten met bepaalde voeding.

Evelyn Tribole en Elyse Resch willen met hun theorie terug naar hoe we vroeger aten, uit noodzaak.
Als je mindful gaat eten, dan zou je – volgens Evelyn Tribole en Elyse Resch – meer gaan luisteren naar de signalen van je lijf (honger, trek, dorst), in plaats van te eten op aangewezen tijden en volgens regeltjes die je hebt geleerd. Je eet je op basis van honger en verzadiging, oftewel wanneer je lichaam erom vraagt – zonder calorieën te tellen. Je luistert ook weer naar de signalen van je lijf als je vol zit, in plaats van je bord leeg te eten omdat je dat gewend bent.

Je begrijpt natuurlijk dat mindful eten niet inhoudt dat je vanaf nu de hele dag junkfood eet, omdat je ‘intuïtie dat ingeeft’. Hoewel het eten van dingen waar je zin in hebt er absoluut deel van uitmaakt; het stelt je lichaam ook in staat de basis overlevings- (en tevredenheids)-instincten die we meekrijgen vanaf de geboorte opnieuw te leren.

Een relaxte relatie met eten

Mijn training ‘Een relaxte relatie met eten’ is gebaseerd op het intuïtief eten.

Verwacht geen gezweef maar een heldere en uiterst praktische training van 12 weken die voor jou life changing kan zijn.

Check de website voor meer informatie of neem eerst deel aan mijn workshop die ik regelmatig geef.

Workshop relaxte relatie met eten

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share This