Intuïtief eten richting een gezonder gewicht

door 16 juni 2021Blog0 Reacties

Mindful eten - Relaxed Gezond

Afvallen met een mindful of intuïtief eten coach.

Zinvol of niet?

Luisteren naar je lichaam: daar draait het eigenlijk om bij intuïtief of mindful eten.
Het klinkt zo eenvoudig maar doe het maar. Een mindful of intuïtief eten coach inschakelen is zeker verstandig.

Mijn trainingen zijn allemaal gericht op het aanbrengen van overzicht en structuur richting normaal eten. 

Niet ingewikkeld, daar ben ik niet van.
Maar helaas onze mindset (het oerbrein) wil helemaal niet zo makkelijk veranderen en dat maakt het lastig. Daarom vallen we zo snel terug in ons oude patroon. Mindset is een belangrijk onderdeel van de trainingen. Alleen met een nieuwe gewoonte gaat er ook echt iets veranderen.

Intuïtief eten is eigenlijk het anti-dieet.

Ben jij ook klaar met de gladde marketing slogans als ‘xxx-dieet om snel af te vallen’ of ‘ zo raak jij je corona kilo’s snel kwijt’?

90% van de dieetpogingen mislukt

Uit onderzoeken blijkt dat je in ruim 90% van de gevallen terugvalt of erger. De enige die echt blijvend afvalt is je portemonnee.

Bij een dieet verlies je relatief snel kilo’s. Dat is de marketing trigger. Maar de mindset gaat helemaal niet mee in dit tempo. Kortom zodra het dieet eindigt ben je weer snel terug bij af of erger.

Wil je weer tevreden zijn met je lichaam en een gezonde relatie met eten hebben? Investeer wat meer tijd en kies niet voor een quick-fix. Wellicht is een intuïtief eten coach, die ook veel aandacht besteed aan de mindset een betere oplossing.

Afvallen en op gewicht blijven zonder dieet met intuïtief eten

Voor heel veel vrouwen onder ons klinkt dit heel gek. We zijn bijna allemaal opgevoed met de ‘dieet oplossing’ als je te zwaar bent.

De visie rond intuïtief eten gaat ervan uit dat ons lichaam heel goed kan bepalen hoeveel en welke voeding we nodig hebben. Als je intuïtief eet, dan:

  • eet je wanneer je honger hebt;
  • stop je met eten wanneer je verzadigd bent (een voldaan gevoel hebt);
  • mag je alle voedingsmiddelen eten en leg je jezelf geen beperkingen op, tenzij voor medische redenen.

Het idee achter intuïtief eten

Je luistert naar je honger- en verzadigingsgevoel om te weten wanneer en hoeveel je eet. Je legt jezelf geen beperkingen op, maar je laat je lichaam jou vertellen wat het nodig heeft op het vlak van voedingsstoffen. Op die manier zouden we voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen én een gezond gewicht kunnen bereiken.

En wat als je eens zin hebt in frietjes of een stuk chocolade?
Dat moet kunnen volgens deze visie. De boodschap is dan ook dat je je hier absoluut niet slecht over moet voelen en dat je moet kunnen genieten van elk type eten: gezond of ongezond.

Intuïtief eten wordt dan ook gezien als tegenreactie tegen de dieetcultuur die wél vaak (vergaande) beperkingen oplegt.

“Leuk dit ideaal plaatje hoor ik je denken maar dat is lichtjaren weg van hoe ik eet.”

Hoe word je een relaxte eter?

Eerlijk is eerlijk: het is niet heel gemakkelijk om een intuïtieve/mindful eter te worden. Dat komt zeker ook door onze maatschappij.

Aan de ene kant zorgt de voedingsindustrie voor gelikte reclames met vaak ongezonde snacks of kant-en-klaar maaltijden en aan de andere kant zien we op de socials alleen maar de mooiste figuren en ideaal plaatjes. Het maakt ons onzeker en de keuze voor een snel dieet ligt op de loer.

Hoe kom je Succesvol in Balans?

Je leefstijl aanpassen kost tijd. Daarom werken snelle diëten maar tijdelijk en kunnen ze zelfs meer schade aanrichten.

Vijf eettips:

1. Luister naar je lichaam
Negeer de signalen die je lijf jou geeft niet. Verbijt je honger niet, maar stop ook met eten, als je je voldaan voelt.

2. Maak elk eetmoment bijzonder
Eet niet al wandelend of rechtstaand aan de koelkast, maar ga even rustig zitten. En dan liefst niet aan je bureau of een overvolle tafel. Om mindful te eten, is rust in je hoofd belangrijk. En dat lukt maar moeilijk in een rommelige omgeving.

Een beetje entertainment aan tafel kan, maar eet bijvoorbeeld niet terwijl je naar de televisie kijkt. Onderzoek leert ons dat wie afgeleid wordt tijdens het eten, meer eet.

3. Ruik, proef, kauw
Focus tijdens het eten op wat je zintuigen je vertellen. Door eerst aan je eten te ruiken, breng je je smaak en spijsvertering op gang. Proef ook heel bewust uit welk smaakpalet jouw maaltijd bestaat. Eet je bijvoorbeeld een fruitsalade, proef dan de verschillende fruitsoorten: sta stil bij de appel, de kiwi en de banaan. Wees je bewust van de texturen in je gerecht. Kauw ook voldoende: je haalt zo meer plezier uit je voeding én het helpt om een voldaan gevoel te herkennen.

4. Kies voor eten met voedingswaarden
Tover kleur op je bord met groente, fruit, volkoren granen en noten, want mindful eten, dat is ook gezond kiezen. Er zit gewoonweg veel meer smaakvariatie in gezonde gerechten.

5. Rond elk eetmoment bewust af
Het is soms verleidelijk: een volledige zak chips voor je neus, een broodzak die op de eettafel staat. Het zorgt ervoor dat je je sneller overeet. Bepaal daarom van tevoren hoeveel je wil eten of drinken, schep de ingrediënten op of doe ze in een kommetje, en berg de verpakking opnieuw op. Laat je je leiden door je instinct, dan zullen de porties vanzelf de juiste zijn. Niet te groot, maar zeker ook niet te klein.

Wil je nog meer tips?
In de Wonen’s Health geeft yogadocent Chantal Soeters nog 12 vergelijkbare tips.

Weer leren luisteren naar je lichaam

Dat geldt zeker als je al lang worstelt met je gewicht, of als je al vaak op dieet bent geweest. Het is natuurlijk ook lastiger als je een gezin hebt, of als je op vaste tijden lunchpauzes hebt. Maar meer mindful eten betekent echt niet dat je alleen maar je eigen ritme kan volgen. Het is juist ook genieten van samen eten, of van koffiedrinken en taart eten op een feestje. Alleen zal een intuïtieve eter misschien die taart niet helemaal opeten, als je genoeg hebt aan een half stukje.

Afslankpillen zijn killing

Zelf gruw ik van pillen, shakes en afslankmiddelen. Met mijn biochemische achtergrond weet ik wat onze cellen nodig hebben en hoe we juist moeten voorkomen dat we ons lichaam ontregelen door (crash) diëten.

Blijvend afvallen is zeker mogelijk maar er is geen quick-fix. Helaas.
Met een stukje begeleiding/coaching in combinatie met de wil om te veranderen is de kans op succes zelfs groot.

Blijven genieten van lekker eten is een voorwaarde om het vol te houden op lange termijn. Dus ja een stukje taart, een wijntje, een stuk chocolade dat kan en mag. Sterker nog je geniet met mindful of intuitief eten zelfs meer van deze traktaties en voelt je niet schuldig achteraf.

Vezels in groente, fruit, peulvrucht en en noten -Relaxed Gezond

Is mindful of intuïtief eten nieuw?

Het is een term die al in 1995 werd bedacht door twee Amerikaanse diëtisten, Evelyn Tribole en Elyse Resch.

Zij raakten enorm gefrustreerd in de begeleiding van patiënten met overgewicht. Want hoeveel begeleiding ze ook gaven bij een dieet, uiteindelijk mislukten vrijwel alle dieetpogingen en werden hun patiënten alleen maar zwaarder én verdrietiger.

Al die diëten en eetregels verstoren namelijk het natuurlijke gevoel van honger en verzadiging. Als je altijd etiketten leest, als je calorieën of punten telt of op de klok kijkt of je ‘mag’ eten, dan luister je niet meer naar de wijsheid van je lichaam.

Op den duur kan het volgen van een dieet of het naleven van strenge eetregels daardoor leiden tot schade. Je ruststofwisseling raakt verstoord, zodat je steeds sneller ook weer aankomt na een dieet. Of je bent zó bezig met de regels dat je een eetstoornis ontwikkelt. Tribole en Resch gingen op zoek naar een andere aanpak en zij ontwikkelden een andere manier van eten: ‘intuïtief eten’.
Hun bijbehorende boek werd in 1995 een wereldwijde bestseller.

Het idee achter deze manier van eten?

Door alle regeltjes die we meekrijgen over eten, plaatsten we dingen op de ‘verboden om te eten’-lijst. Of probeerden we onze emoties weg te eten met bepaalde voeding.

Evelyn Tribole en Elyse Resch willen met hun theorie terug naar hoe we vroeger aten, uit noodzaak.
Als je mindful gaat eten, dan zou je – volgens Evelyn Tribole en Elyse Resch – meer gaan luisteren naar de signalen van je lijf (honger, trek, dorst), in plaats van te eten op aangewezen tijden en volgens regeltjes die je hebt geleerd. Je eet je op basis van honger en verzadiging, oftewel wanneer je lichaam erom vraagt – zonder calorieën te tellen. Je luistert ook weer naar de signalen van je lijf als je vol zit, in plaats van je bord leeg te eten omdat je dat gewend bent.

Je begrijpt natuurlijk dat mindful eten niet inhoudt dat je vanaf nu de hele dag junkfood eet, omdat je ‘intuïtie dat ingeeft’. Hoewel het eten van dingen waar je zin in hebt er absoluut deel van uitmaakt; het stelt je lichaam ook in staat de basis overlevings- (en tevredenheids)-instincten die we meekrijgen vanaf de geboorte opnieuw te leren.

Succesvol in Balans

Mijn training Succesvol in Balans is gericht op met normaal eten teruggaan naar een gezond, prettig en blijvend gewicht.

Dus zonder dieet en meer gericht op mindful eten.

Hoe zou het zijn als ik jou mag helpen en jou die broodnodige schop onder je kont geef?

Zodat jij weer slanker, met meer zelfvertrouwen, fitter en gezonder in die spiegel kan kijken?
En als klap op de vuurpijl minder onrust ervaart en weer volop van het leven en zonder schuldgevoel van eten kan genieten.

Voor meer informatie: Succesvol in Balans

Training Succesvol in Balans - Relaxed Gezond

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This