Calorieën tellen of Relaxed Gezond afvallen
  • Delen
  • Delen

Wat wil je precies bereiken als je calorieën gaat tellen? En helpt het calorieën tellen of is het beter om Relaxed Gezond af te vallen?

De meeste mensen willen inzicht krijgen. Inzicht om precies te weten hoeveel je binnenkrijgt zodat je daar vervolgens mee kan gaan spelen om jouw afvaldoel te behalen. Maar is het effectief?

Calorieën tellen is een van de populaire methodes om af te vallen. Maar het is een helse klus om elke calorie bij te houden, om nog maar te zwijgen over de nauwkeurigheid ervan. Daarom pleiten experts meer en meer om niet naar de kwantiteit maar naar de kwaliteit van je calorieën te kijken.

Focus dus meer op gezonde voeding en laat het obsessief tellen van calorieën varen.

Waarom werkt het niet?:

  • Calorieën tellen geeft schijnzekerheid.
    Je weet namelijk nooit 100% zeker wat precies jouw energiebehoefte is. Dit hangt van ontzettend veel factoren af zoals leeftijd, lengte, gewicht, stress niveau, stofwisseling, intensiteit van bewegen of sporten, medicatie, ziekte etc. Standaard wordt 1800kcal aangehouden voor een volwassen vrouw maar ben jij standaard?
  • Wat is een portie? Een gemiddelde aardappel?, 150 gram? 4 eetlepels? Onmogelijk om exact het aantal kcal te bepalen. Alleen bij benadering maar ja, dat wil je niet.
  • Veel mensen hangen alles op aan het tellen, zijn er in hun hoofd de hele dag mee bezig. Het wordt een moeten, wat averechts gaat werken. Je krijgt alleen maar meer behoefte aan die dingen die niet mogen. De kans is groot dat je gaat doorslaan en (weer) in alles of niets terecht komt.
  • Je laat uiteindelijk de app bepalen wat je wel en niet mag. Dit is én blijft een vorm van diëten en diëten werkt niet.

Wat is het alternatief?

  • Het gerenommeerde medische tijdschrift Journal of the American Medical Association publiceerde op 16 januari 2018 dat het aantal calorieën dat je eet weinig te maken heeft met je succes bij het afvallen.
    Waar écht de focus op moet liggen is namelijk de kwaliteit van dagelijkse calorie-inname. De onderzoekers adviseren sterk het consumeren van bewerkte voeding en toegevoegde suikers te beperken en meer groenten en andere natuurlijke voeding op het menu te zetten.
  • Probeer voor de 80/20 regel te gaan (80% gezond en 20% minder gezond) en zoek daar een prettige balans in. Niets meer mogen (chocolade, wijn etc.) maakt het succesvol afvallen lastiger. Vandaar de 80/20 regel.
  • Ga werken aan je mindset. Dit heeft namelijk 100% effect op wat je eet en hoe je er in staat. Een negatieve mindset werkt je tegen. Een positieve mindset werkt voor je. Als je hiermee aan de slag gaat schrik je vaak van je negatieve gedachtes. Dit kan ik uit eigen ervaring en vanuit de praktijk met je delen. Dit is niet eng maar juist enorm helpend als je dat weet.
  • Herstel de connectie met je lichaam. Dit is altijd de allerbeste graadmeter voor wat je echt nodig hebt. Drang om te eten is compleet iets anders dan de behoefte van je lichaam.
  • Zie afvallen niet als het hebben van levenslang maar als onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Het hoort erbij in het leven, net als ademen.
  • Mocht je toch even willen tellen? Helemaal prima. Zie het als een tijdelijk hulpmiddel, voor hooguit een dagje om even je eetpatroon ‘glad’ te zetten en laat het vervolgens weer helemaal los.

Mijn tip voor jou:

Ga dus goed bij jezelf na waarom je calorieën wilt gaan tellen. Is dat om net even meer inzicht te krijgen omdat je dat zetje nodig hebt? Dan is het misschien best een goed idee om het eens een dag of twee te proberen!

Maar zie het niet als hulpmiddel omdat je vind dat je maar een bepaalde hoeveelheid mag eten. Hierdoor ben je volledig gefocust op het willen en moeten afvallen. Vaak wil je dat perse nu, snel en wil je daar graag de volledige controle over hebben. Gevolg? Stress en teleurstelling.

In 99% van de gevallen, val je terug in je oude patroon wat al eerder niet heeft gewerkt en wat nu ook niet zal gaan werken. Waarom zou je er dan aan gaan beginnen? Zonde van je tijd toch? Kan je beter je tijd stoppen in iets anders wat je meer plezier op gaat opleveren. Ga je je ook nog eens beter van voelen en dat heeft ook weer invloed op je eetgedrag.

Tenslotte wil ik je nog een laatste tip meegeven.
Je kent de hippe dieettrends met vetarm of koolhydraatarm eten vast wel? Je valt er absoluut mee af maar wordt je er gelukkig van? Geniet je dan nog steeds van het eten?

Deskundigen stellen dat als je bord altijd voornamelijk bestaat uit groenten, aangevuld met goede koolhydraten uit volkoren-producten en wat eiwitten (zonder toevoeging van kant en klaar zakjes, pakjes en potten), dat je substantieel afvalt. Je middel wordt slanker en je vetpercentage vermindert en last but not least verbetert je bloedsuikerspiegel.

Liefs, Inge

Ps, Mocht je opzoek zijn naar het aanpassen van je eetgedrag zonder dieet.
Wil je afvallen of gewoon lekker relaxed op gewicht blijven met meer energie? Neem dan hier eens een kijkje: https://relaxedgezond.nl/training-succesvol-in-balans/