Wat wil je precies bereiken als je calorieën gaat tellen? Ik denk dat voor de meeste geldt dat je inzicht wilt krijgen om precies te weten hoeveel je exact binnen krijgt zodat je daar vervolgens mee kan gaan spelen om jouw afvaldoel te behalen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel apps die je daarbij helpen. Ouderwets alles op zoeken in een boekje, zoals ik het nog geleerd heb, hoeft niet meer.Mijn antwoord:Ik durf hier wel het antwoord ‘nee’ op te geven, niet voor een blijvend resultaat. Want als het de ultieme methode is tegen overgewicht dan waren er nu geen mensen met overwicht meer geweest.

Want:

  • Calorieën tellen geeft schijnzekerheid. Je weet namelijk ten eerste nooit 100% zeker wat precies jouw energiebehoefte is, omdat dit van ontzettend veel factoren afhangt zoals activiteiten, stress, stofwisseling, intensiteit van sporten, medicatie, ziekte etc.
  • Daarnaast weet je nooit 100% zeker hoeveel je precies eet. Er is geen enkele app volledig en voer jij het altijd 100% correct en eerlijk in?
  • Veel mensen hangen alles op aan het tellen, zijn er in hun hoofd de hele dag mee bezig. Het wordt een moeten, wat averechts gaat werken. Je krijgt alleen maar meer behoefte aan die dingen die niet mogen. De kans is groot dat je gaat doorslaan en (weer) in alles of niets terecht komt.
  • Je laat uiteindelijk de app bepalen wat je wel en niet mag. Dit is én blijft een vorm van diëten en diëten werken niet.

Wel gaan doen:

  • Ga onderzoeken wat je kan verbeteren in je eetpatroon. Diep van binnen weet je best waar je valkuilen zitten.
  • Houd bewust ruimte voor lekkere dingen en zoek daar een prettige balans in.
  • Ga werken aan je mindset. Dit heeft namelijk 100% effect op wat je eet en hoe je er in staat. Een negatieve mindset werkt je tegen. Een positieve mindset werkt voor je. Als je hiermee aan de slag gaat schrik je van je negatieve gedachtes. Dit kan ik uit eigen ervaring en vanuit de praktijk met je delen. Dit is niet eng maar juist enorm helpend als je dat weet.
  • Herstel de connectie met je lichaam. Dit is altijd de allerbeste graadmeter voor wat je echt nodig hebt. Drang om te eten is compleet iets anders dan de behoefte van je lichaam.
  • Zie afvallen niet als het hebben van levenslang maar als onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Het hoort erbij in het leven, net als ademen.
  • Mocht je het toch even willen doen? Helemaal prima. Zie het als een tijdelijk hulpmiddel, voor hooguit een dagje om even je eetpatroon ‘glad’ te zetten en laat het vervolgens weer helemaal los.

Mijn tip voor jou

Ga dus goed bij jezelf na waarom jij calorieën wilt gaan tellen. Is dat om net even meer inzicht te krijgen omdat je dat zetje nodig hebt? Dan is het misschien best een goed idee om het eens een dag te proberen! Niet langer dan dat.Of, wees eerlijk richting jezelf! Is het omdat je vindt dat je maar een bepaalde hoeveelheid mag eten, ben je volledig gefocust op het willen afvallen, wil je dat perse NU en wil je daar graag de volledige controle hebben? Dan val je terug in je oude patroon wat al eerder niet heeft gewerkt en wat nu ook niet zal gaan werken. Waarom zou je er dan aan gaan beginnen? Zonde van je tijd toch? Kan je beter je tijd stoppen in iets anders wat je meer plezier op gaat leveren. Ga je je ook nog eens beter van voelen en dat heeft ook weer invloed op je eetgedrag ????.

Liefs, Inge

Ps, mocht je opzoek zijn naar het aanpassen van je eetgedrag. Neem dan hier eens een kijkje: https://relaxedgezond.nl/succesvol-in-balans/