Slapend afvallen 8 tips

door 19 februari 2021Blog0 Reacties

Meer energie en minder snack drang

Slaap en afvallen. Wat heeft dat met elkaar te maken? Een moe lichaam vraagt om eten.
Logisch want als je batterij leeg aanvoelt moet hij gevoed worden.
Hoe beter je uitgerust bent, hoe beter jij bestand bent tegen alle verleidingen om je heen. Slapend afvallen is misschien overdreven maar een goede nachtrust helpt wel.
Onderzoekers hebben ontdekt dat er bij te weinig slaap minder leptine in het bloed zit: je zit dus voor je gevoel niet goed vol. Tegelijkertijd is er een toename van een ander hormoon, ghreline, te zien. Dit hormoon bevordert juist de eetlust. Zeg dan maar eens nee tegen een lekker groot stuk taart op je werk….

Stress en slecht slapen

Slecht slapen kan ook komen door overmatige stress.
Bij stress komt het hormoon Cortisol vrij. Cortisol is een stresshormoon. Om goed in slaap te komen is het belangrijk dat het level van het stress hormoon cortisol laag is. Als cortisol laag is weet het lichaam dat het “veilig” is om te gaan slapen en wordt melatonine goed aangemaakt. Als cortisol te hoog blijft wordt melatonine onvoldoende aangemaakt om goed in te slapen. Een te hoog cortisol voor het slapen kan ontstaan door teveel activiteit, stress en licht te laat op de avond.

Een ander nadelig effect van stress is dat de vrijgekomen cortisol de eetlust stimuleert en energie opslaat als vet op de buik. Niet-verbruikte energie die vrijgekomen is bij stress, wordt dus opgeslagen als vet. Ook wat je eet tijdens stressmomenten, wordt grotendeels opgeslagen als vet. Zo kun je door stress een buikje krijgen. Een klein beetje buikvet is niet erg, maar veel buikvet vergroot de kans op diabetes en hart- en vaatziekten.

8 tips voor een goede nachtrust:

  • Houd zoveel mogelijk een vast ritme aan.
    Eerder naar bed na een slechte nacht of uitslapen lijkt logisch, maar dat is het niet. In je lichaam worden verschillende hormonen aangemaakt, die er onder andere voor zorgen dat je op de juiste momenten fit en alert bent en op andere momenten moe. Jouw hormonen zijn dol op ritme. Als je een vast ritme hebt is de aanmaak van al die verschillende hormonen goed op elkaar afgestemd en profiteer jij maximaal van dit effect.
  • Ga slim om met licht.
    Ieder mens heeft een biologische klok. Licht stelt die klok in. Het slaaphormoon melatonine past zich daarop aan. Alle schermen van TV’s, computers, tablets en smartphones stralen relatief blauwe licht uit wat het melatonine verstoort. Als je slecht in slaap valt is het absoluut de moeite waard om minimaal een uur voor je gaat slapen alle schermen te mijden. Een wake-up light in de ochtend helpt je juist om de dag frisser en energieker te beginnen.
  • Maak van je slaapkamer een slaapkamer.
    Rommel op je slaapkamer maakt onrustig. Ook de aanwezigheid van je mobiel. Dus kun je daar overdag al lastig van loskomen? Maak van je slaapkamer een no-go area voor rommel en techniek!
  • Bepaal je optimale slaaptijd.
    De optimale slaaptijd voor +_ 95% van de mensen is 7-9 uur per nacht. Te weinig slaap (minder dan 6 uur) verlaagt ons IQ tijdens de dag en we worden emotioneler. Tijdens een vakantie kun je eens een keer alle tijden los laten en onderzoeken op hoeveel slaap jij het beste functioneert. Die hoeveelheid vertaal je naar je gewone dagelijkse leven.
  • Beweeg voldoende.
    Sport en/of bewegen is goed voor ons lijf en geest. Sporten maakt je lijf moe en dat zorgt voor een heerlijke diepe slaap. Maar sport niet te laat op de avond als je merkt dat je erna nog een uur in bed ligt uit te razen.
  • Creëer rust in je hoofd
    Meditatie voor het slapen brengt je brein tot rust. Download een gratis meditatie app en begin bijvoorbeeld met vijf minuten voor je gaat slapen. Als je dit nog nooit gedaan hebt moet je in het begin misschien even oefenen. Breng wel de discipline op om je niet verliezen in je mobiel. TIP: Zet alle meldingen uit.
  • Gezonde voeding
    Eet niet te vet en te zwaar vlak voor je gaat slapen. Een licht snack kan niet perse kwaad. Het is een kwestie van uitproberen waar je lichaam goed op reageert. Helemaal niets eten kan ook een optie zijn. Mits je midden in de nacht niet wakker wordt van de trek! Anders schiet je op die manier je doel voorbij.
  • Matig cafeïne en alcohol
    Met koffie is niets mis maar probeer het eens te beperken tot maximaal 3-4 kopjes per dag. Liefst in de ochtend en schakel in de middag over op thee of water. Een lekker wijntje of biertje is op zijn tijd genieten. Maar juist te veel alcohol zorgt wel dat je snel in slaap valt maar zorgt voor een onrustige nacht. Waardoor je juist vermoeider wakker wordt.

Succesvol in Balans

Relaxed Gezond richt zich op voeding, body en mind.
Alles start met de juiste mindset. Vanuit daar ga je anders en gezonder eten waardoor je een prettiger gewicht bereikt en vasthoudt. Het gevolg is dat je weer met plezier, meer energie en zelfvertrouwen in de spiegel kijkt.
Bij interesse en voor meer info ga naar onze site Succesvol in Balans.

Training Succesvol in Balans

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Relaxte en fijne eetrelatie

Download gratis E-book

4 Fantastische tips voor een heerlijke relaxte relatie met eten

Ontdek hoe je afvalt zonder dieet

Super je ontvangt het E-book in je mail

Share This