Wat zijn koolhydraten?

Hoe zit het nu precies met de koolhydraten. Wel of niet eten als je wilt afvallen? Koolhydraten zijn niet ongezond, slecht of gevaarlijk. Ze zijn juist een belangrijke energiebron voor het lichaam. Koolhydraten heb je in allerlei vormen die voorkomen in allerlei voedingsmiddelen. Ze dragen allemaal bij aan onze gezondheid, op verschillende manieren.

Goede en minder goede koolhydraten

Koolhydraten kun je in twee groepen delen: snelle (minder goede) koolhydraten en langzame (goede of gezonde) koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn ongezonder en werken het afvallen tegen, terwijl langzame koolhydraten gezond zijn en je kunnen helpen met afvallen.

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn de grootste veroorzakers van allerlei gezondheids- en gewichtsproblemen, zoals diabetes type 2 en overgewicht. Je vindt snelle koolhydraten in:

  • Suiker
  • Snoep, koek en andere zoete snacks
  • Frisdrank, vruchtensap en diksap
  • Witbrood, pasta en witte rijst
  • Ontbijtgranen
  • Kant-en-klare sauzen en mixen

Snelle koolhydraten worden in je lichaam snel omgezet in glucose (suiker). Je bloedsuikerspiegel stijgt daardoor razendsnel. Als deze te hoog is, dan stopt je lichaam met het verbranden van vet. Sterker nog, de overtollige suiker wordt dan juist opgeslagen als vet

Daarnaast schiet je eetlust omhoog als je snelle koolhydraten eet, omdat je bloedsuikerspiegel flink gaat schommelen.

Kortom: snelle koolhydraten hebben een negatief effect op het afvallen en vergroten je hongergevoel.

Te veel aan snelle koolhydraten kan schadelijk zijn voor je lichaam

Wanneer je te veel snelle koolhydraten eet kan het een gevaar worden voor je gezondheid. Je krijgt een verhoogd risico op insulineresistentie, schildklierproblemen, obesitas en diabetes type 2.

Wist je dat een overschot aan snelle koolhydraten je zelfs ouder maakt? Je krijgt eerder rimpels en een dunne huid, maar ook je organen raken sneller in verval.

Je hoeft deze koolhydraten echt niet helemaal te vermijden maar zorg voor een goede balans in je eetpatroon.

Langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten zijn de goede koolhydraten. Deze hebben een positieve invloed op je lichaam. Je vindt deze koolhydraten in onbewerkte, plantaardige producten die ook nog eens veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten, zoals:

  • Peulvruchten
  • Aardappelen
  • Fruit
  • Groenten
  • Volkoren producten (zoals volkoren brood, pasta etc..)

Langzame koolhydraten geven hun energie geleidelijk aan je lichaam vrij. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en heeft je lichaam genoeg tijd om de koolhydraten te verbranden.

Langzame koolhydraten kunnen je zelfs helpen bij het afvallen. Dit komt doordat producten met langzame koolhydraten ook zeer veel vezels bevatten.

Vezels

Producten met goede koolhydraten zoals havermout, zilvervliesrijst, quinoa, peulvruchten, fruit en groenten zijn ware vezelbommetjes. Vezels zijn belangrijk voor je gezondheid: ze beschermen je darmwand, houden je darmen actief en zorgen voor een goede stoelgang. Maar ze vervullen ook een sleutelrol bij het afvallen.

De voordelen van vezels:

  • Zorgen voor een ‘vol’ gevoel
  • Houden honger lange tijd buiten de deur
  • Voorkomen aanvallen van lekkere trek
  • Stimuleren de vetverbranding
  • Bevatten nauwelijks tot geen calorieën

Vezels worden niet opgenomen door je lichaam en leveren dus geen of nauwelijks calorieën. Maar ze vullen wel je maag. Vezels nemen veel vocht op, waardoor jij het gevoel hebt dat je vol zit. Hierdoor eet je minder en duurt het langer voor je weer honger krijgt. Ook voorkom je met vezels (vr)eetbuien later op de dag.

Maar vezels doen nog meer. Ze stimuleren je vetverbranding. De goede bacteriën in je darmen eten de vezels en produceren in ruil daarvoor korte-keten vetzuren. Deze sporen je lichaam aan om meer vet te verbranden.

Zorg dus voor een goede verhouding van eiwitten-koolhydraten-vetten op een dag. Maar laat de koolhydraten zeker niet weg bij je maaltijden. Hoe puurder je eet, hoe beter het is.